Weddingplanner en/of Ceremoniemeester?
Bij het woord weddingplanner komen vaak de beelden van grote, extreme, Amerikaanse bruiloften naar voren. Bruiloften die miljoenen kosten en te overdreven voor woorden zijn. Bij het woord ceremoniemeester denk men vaak aan de beste vriendin die wat zaakjes regelt voor het bruidspaar. Maar liggen deze twee begrippen wel zo ver uit elkaar? En wat is nou daadwerkelijk het verschil
Een weddingplanner schakelen jullie als bruidspaar vaak in vanaf het moment dat je de bruiloft gaat organiseren. Een weddingplanner adviseert en helpt met alle praktische zaken omtrent jullie trouwdag, zoals de locatie, catering, leveranciers, styling, decoratie en dergelijke. Daarnaast verzorgt een weddingplanner vaak ook nog het ceremoniemeesterschap door middel van een draaiboek, tijdsplanning maken, contact met de leveranciers, aanwezigheid tijdens de trouwdag en er zorg voor dragen dat die dag alles goed verloopt.
Een ceremoniemeester schakelen jullie als bruidpaar vaak pas een paar maanden of weken voor de bruiloft in. Leuke dingen hebben jullie zelf al geregeld of over na gedacht, zoals de locatie, het eten, de taart, uitnodigingen, vervoer en andere dingetjes. Met de ceremoniemeester bespreken jullie wat jullie al hebben geregeld en graag nog willen. De ceremoniemeester adviseert jullie en heeft tips&tricks. Zij helpt jullie met de puntjes op de i te zetten, maakt een draaiboek en tijdschema en zorgt ervoor dat de huwelijksdag vlekkeloos en ontspannen verloopt. Zowel voor jullie als voor jullie gasten. (Willen jullie meer redenen lezen waarom je voor een professionele ceremoniemeester kan kiezen klik dan hier)
Naar mijn mening is het grote verschil tussen een weddingplanner en een ceremoniemeester dat een weddingplanner aan de “voorkant” werkt (denk aan locatie, styling, decoratie, het zichtbare) en een ceremoniemeester meer aan de “achterkant” werkt (de zorg dat alles soepeltjes verloopt, het onzichtbare deel achter de schermen).Een weddingplanner regelt jullie bruiloft helemaal van A tot Z en zorgt voor een super mooie dag, De ceremoniemeester laat de leuke dingen aan jullie over om te organiseren, adviseert, en zorgt voor jullie unieke, stressvrije huwelijksdag. Er hier zit net het punt waarom ik heb gekozen voor het ceremoniemeesterschap en niet voor weddingplanning. Namelijk het zelf organiseren. Tijdens het plannen van mijn eigen bruiloft heb ik genoten van dingetjes regelen met mijn man, op zoek naar locaties, het eten regelen, taartjes proeven, jacht op een jurk, denken aan de versiering, bedankjes, en dat soort dingetjes. Tegenwoordig met pinterest en de Do It Yourself ideetjes zijn bruidsparen unieker en creatiever dan ooit. Bij een van de bruiloften waarbij ik hielp als ceremoniemeester heeft de bruid alle uitnodigen zelf gemaakt samen met haar schoonmoeder, en ze waren leuk en prachtig. Een bruiloft is niet meer standaard en cliché zoals vroeger (of juist wel als jullie dat willen ;) ). Jullie ideale, unieke en persoonlijke bruiloft is jullie ideale, unieke en persoonlijke bruiloft. Bedenk het zelf en regel fijn alle dingen die jullie leuk vinden. Maak leuke tripjes in de weekenden om ideeën te bekijken en te proeven. Dan regel ik de dingen die jullie minder leuk vinden om te doen en zorg ik ervoor dat de gehele bruiloft verloopt zoals jullie het bedacht hebben.
We spreken elkaar snel!
Katja.